backpacken in Jamaica + 8 reis tips

Het is een tijd geleden dat we met het vliegtuig hebben gereisd. Helaas zat er voor ons de laatste jaren geen verre vakantie in vanwege ons eigen bedrijf. In 2011 was onze laatste verre reis naar Mauritius. Voor een stage tijdens het AMFI verbleven we hier een half jaar en het was een onvergetelijke tijd. Een paar jaar jaar daarna bezochten we de Côte d´Azur in Frankrijk voor een paar weken, maar dat was het dan. Hoe dan ook, voor ons als reisliefhebbers is het in ieder geval veel te lang geleden. Ook al kun je Europa gemakkelijk verkennen met de auto, trein of zelfs op de fiets. Dit bericht gaat trouwens alleen over het backpacken en reizen zelf door Jamaica, niet over de activiteiten die we gedaan hebben op het eiland, daarvoor verwijs ik je naar de andere posts over Jamaica.

We hadden echt een strandvakantie nodig! Lange tijd konden we niet kiezen welk land we wilden ontdekken, omdat we (te) veel wensen hebben. Uiteindelijk kozen we het land van de reggae, marihuana en rum. Natuurlijk, backpacken in Jamaica! Maar Jamaica is veel meer dan dat, het heeft fantastische stranden, het is bergachtig en het noordelijke deel van het eiland is erg groen. En ondanks het feit dat er geruchten zijn dat Jamaica onveilig zou zijn, hebben we ons nooit een moment onveilig gevoeld, integendeel. Iedereen is super vriendelijk en behulpzaam.

Feiten over Jamaica

• Locatie: ten zuiden van Cuba
  • Inwoners: bijna 3 miljoen
  • Taal: Engels
  • Valuta: Jamaicaanse dollar en Amerikaanse dollar
  • Grootte: meer dan een kwart van Nederland; 235 kilometer lang en varieert van 35 tot 82 kilometer breed

Voorbereiding

Toen we besloten om naar Jamaica te gaan, begon de voorbereiding. Dit betekent voor iedereen iets anders. Ik ben degene die als een gek gaat lezen; verhalen van reizigers die er geweest zijn lezen op internet plaatsen die je gezien moet hebben, hotels waar je moet slapen, restaurants waar je kunt eten, stranden om te ontspannen. Oké, je begrijpt me. Remco bereidt minder voor. Ja, het boeken van een ticket en het verlengen van het paspoort gaat goed, maar ik neem vaak het voortouw. Dat maakt niet uit, want het plannen en verzamelen van informatie hoort bij mij en dat is (helaas) niet alleen het geval bij reizen. Soms erger ik mezelf dat ik altijd alles wil weten, maar dat terzijde.

Hoe te reizen door Jamaica

Hoe wilden we Jamaica in 2 weken ervaren? Eén ding wisten we zeker; we wilden niet in een resort en op één plek verblijven. We hadden een ontspannende vakantie nodig om bij te tanken, maar we wilden ook veel van Jamaica zien en dan is backpacken het meest geschikt. Je kunt natuurlijk een hotel kiezen en vanaf daar dagtochten maken, maar het is bijna onmogelijk om het hele eiland vanaf één locatie te zien vanwege de afstanden. Dus besloten we te gaan backpacken in Jamaica.

Voor deze vakantie zochten we eigenlijk een balans tussen ” een relax (ik lig alleen op het strand) vakantie ” en ” backpacken met een laag budget in hostels waar je slaapt tussen onbekende medereizigers ”. Oké, ik overdrijf maar je begrijpt wat ik bedoel. Het is eigenlijk meer flashpacken in Jamaica; oudere backpackers die nog steeds met een rugzak reizen maar meer te besteden hebben. Ze reizen vaak met veel elektronica. Ik denk echter dat backpackers tegenwoordig ook reizen met telefoon, laptop en powerbank.

Ons vervoer in Jamaica

Op basis van onderzoek op het internet en de Lonely Planet hebben we besloten op 5 plaatsen op het eiland te verblijven (naast onze eerste nacht in Montego Bay), variërend van 2 tot 4 dagen. Normaal willen we altijd een auto huren, maar deze keer hebben we besloten dit niet te doen na het lezen van horrorverhalen over slechte wegen en Jamaicanen die als gekken rijden terwijl ze genieten van een joint. We dachten dat we konden backpacken in Jamaica en rond konden reizen met het openbaar vervoer (route taxi).

Montego Bay, Jamaica • errer.nl
Montego Bay, Jamaica

Minder spullen is minder dragen

Na een vlucht van bijna 14 uur (met een tussenstop in Punta Cana, normaal gesproken is het ongeveer 9 uur vliegen naar Jamaica vanuit Amsterdam) waren we uitgeput en wilden we meteen naar ons hotel gaan. Dus hoewel we wisten dat we door een taxichauffeur zouden worden afgezet, maakte dat ons op dat moment niet uit. Voor 15 USD bracht hij ons naar ons hotel, het was nog geen 10 minuten rijden. We gingen meteen naar bed en de volgende dag besloten we een deel van onze spullen achter te laten in het hotel, omdat we al beseften dat onze rugzakken veel te zwaar waren.

Op Schiphol zagen we dat ze samen 30 kilo wogen. Voor onze reis hadden we niet langer de dikke winterkleding nodig die we in het vliegtuig droegen en zo waren er nog meer dingen die achter konden blijven. We zouden het ophalen na de rondreis en het hotel was in de buurt van de luchthaven, prima dus. Het was een goede beslissing omdat we ons meteen veel lichter en mobieler voelden.

Openbaarvervoer in Jamaica

Nadat we hadden uitgecheckt zijn we meteen naar Ocho Rios gereisd, onze volgende bestemming, want je kunt Montego Bay zeker overslaan. Hoe zouden we reizen? Eenmaal op straat zien we het tropische Jamaica bij daglicht en de taxichauffeurs bieden ons direct een ritje aan. Er zijn twee soorten taxi’s; de “normale” dure en de routetaxi’s, de goedkopere variant die de lokale bevolking gebruikt. De meeste routetaxi’s zijn witte meestal gedeukte stationwagens gemarkeerd met rode kentekenplaten. Ook moeten ze ‘route taxi’ op het raam hebben gemarkeerd. Neem geen taxi zonder het rode kenteken, want deze zijn echt een stuk duurder. Route taxi’s en de naam zegt het al, rijden op vaste routes en pikken onderweg zoveel mogelijk mensen op. Ze zouden erg goedkoop (moeten) zijn, maar onze ervaring was soms anders. Je kunt eigenlijk op elk moment een taxi nemen in Jamaica, vooral in de steden. Taxichauffeurs toeteren constant in de hoop dat je er een nodig hebt. Je kunt ze ten aller tijden staande houden en je vertelt de bestuurder waar je wilt uitstappen.

We hebben ook meerdere keren gereisd met een minibus, zij hebben ook een rood kenteken. Minibussen rijden niet op vaste tijden, maar verlaten hun vertrekpunt als ze pas echt (prop en prop)vol zijn. Verwacht geen comfort als je tijdens je rit met een routetaxi of minibus reist, omdat je erin wordt gestapeld. Wees niet verrast om met de ene helft van je kont te zitten op een stoel en met de andere helft op de schoot van iemand anders. Maar het is absoluut een interessante rit; luide muziek, chaos, kletsen, je staat midden in het dagelijkse Jamaicaanse leven. Hoe lokaal kun je gaan? We zagen overigens nauwelijks toeristen reizen met de route taxi.

Grote bussen zijn er weinig in Jamaica. De Jamaicaanse bevolking doet bijna alles met de taxi. Er zijn geen fiets- en voetpaden langs de weg. In Nederland zijn we gewend om veel met de fiets te doen. Normaal houden we van de vrijheid van wandelen en fietsen, maar dat was niet mogelijk in Jamaica. We hebben veel gelopen, maar de wegen hebben veel bochten en lopen op straat (vooral als het donker is) is niet zonder gevaar. Trouwens, mensen rijden als een gek.

Onze ervaring met de route taxi

Reizen van Montego Bay tot Ochi is 92 km. Dat lijkt misschien kort, maar het kost je meer dan anderhalf uur om er te komen met de auto. We besluiten een routetaxi te nemen en hij vraagt 12.000 Jamaicaanse dollars, wat neerkomt op ongeveer 85 euro. Je zult denken dat het veel geld is, maar bij het vragen aan andere taxi’s was dit echt het bedrag dat “normaal” was. We weten nu dat het veel te veel was. Eenmaal terug in Nederland horend we van andere reizigers dat ze maar € 5, – betaalden voor z’n zelfde rit qua afstand! Pardon?
Maar we besloten om in de taxi te stappen en hij neemt ons mee naar Sunrise Villa Guest House. We stappen uit, betalen de taxichauffeur en lopen naar binnen. Nou ja, we proberen het, maar er is niemand thuis. Maar na een telefoontje met de eigenaar blijkt de deur open te zijn en kunnen we onze kamer gewoon betrekken. We slapen dus bij iemand thuis, zo blijkt. Even later blijkt dat 2 andere Amerikaanse reizigers ook daar de nacht doorbrengen in een andere kamer.

Tijdens die avond drinken we met de Amerikanen enkele Red Stripes en vertelden ze over de Knutsford Express, een luxe bus met airconditioning en toilet die van stad naar stad rijdt. Je kunt online tickets reserveren en betalen. Het blijkt zoveel goedkoper te zijn dan reizen met de routetaxi, dus we waren erg blij met deze info. De prijzen zijn ongeveer 35 USD voor 2 personen die reizen tussen 2 grote steden. Onmiddellijk hebben we de website gecheckt en tickets geboekt voor onze volgende bestemming Port Antonio.

De route taxi is ideaal als je korte ritten maakt, de lange ritten zijn dus in de meeste gevallen veel te prijzig. Tenminste, zo duur zou het niet moeten zijn maar voor de toeristen rekenen ze enorm hoge prijzen. In het begin weet je niet wat de “normale” prijzen zijn voor routetaxi’s, maar na een paar dagen ben je bekend met de lokale prijzen. De korte ritten, ongeveer 5 tot 15 minuten, kosten je normaal gesproken een paar dollar. In Ochi wilde een jonge Jamaicaan ons enorm afzetten; hij vroeg 25 USD om ons naar het centrum van Ocho Rios te brengen. Normaal kost dit een paar dollar, het is een rit van slechts 10 minuten. Als je niet bekend bent met de tarieven, en je pech hebt ben je veel geld kwijt aan vervoer als je gaat backpacken in Jamaica. Soms vonden we het zeer vermoeiend en erg onvriendelijk als mensen je weer teveel lieten betalen. Eenmaal terug thuis, zijn we hier nog steeds over in de war.

Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Treasure Beach, Jamaica

Teveel reistijden

Wat ons tegenviel waren de vele reismomenten die we op het eiland maakten. In 2 weken vakantie hadden we 6 reisdagen van minstens een halve dag. Als we Jamaica opnieuw zouden bezoeken, zouden we waarschijnlijk kiezen voor 3 of 4 hotels in plaats van 6. Ook betreuren we achteraf dat we geen auto hebben gehuurd. Alleen dan ben je onafhankelijk en kun je gaan en staan waar je wilt. Het geeft vrijheid en meer tijd om activiteiten te doen. En uiteindelijk waren de wegcondities niet geweldig, maar het is zeker wel te doen. De wegen zijn slecht en hobbelig, mensen dragen vaak geen veiligheidsgordel en rijden soms als een gek in Jamaica. En je kunt beter de grote steden vermijden. We slaan ze toch vaak over en zoeken liever de natuur op en rijden liever langs de kust.

Nu waren we afhankelijk van de Knutsford bus en de routetaxi en moesten we vaak wachten. Begrijp me niet verkeerd, voor andere mensen die met het openbaar vervoer willen reizen is het misschien prima, maar voor ons was het een tegenvaller. Afgezien daarvan waren de langere ritten vrij duur (omdat ze ons afzetten) om met de route-taxi te reizen. En hebben we daarom ook soms activiteiten overgeslagen, ook omdat je het soms beu bent om constant te onderhandelen over prijzen. Daarbij moet je ook accepteren dat je niet alles binnen 2 weken kunt zien en dat moet je ook niet willen. Ik heb meestal ook die drang, maar dan wordt het teveel “een must”. Doe dat niet, je bent tenslotte op vakantie om te genieten en te ontspannen. Onthoud dat!

8 Reis tips

1. Zorg voor een stevige comfortabele backpack en daypack voor je reis. Wij kochten de backpacks op Marktplaats. Dit bespaart veel geld en je kunt ook hier zeer goede kwaliteit vinden voor een lage prijs. En niet onbelangrijk; het is milieuvriendelijker om tweedehands te kopen. Remco heeft een Lowe Alpine, Cerro Torro 65 + 15 en ik kocht een Lowe Alpine, Diran 55 + 15. De daypack is van The North Face, Borealis.
  2. Maak een backpack checklist van wat je mee wilt nemen. Een backpack checklist is essentieel, vooral voor mensen die chaotisch zijn. Gebruik de lijst elke keer weer voordat je op reis gaat en pas deze aan. Bekijk hier onze backpack checklist.
  3. Bereid je reis voor, maar niet teveel. Ontdek welke plaatsen je wilt zien. Lees op internet en koop of leen reisboeken. Ik heb de Lonely Planet gekocht, deze bevat altijd nuttige informatie. Ik vind het ook leuk om uit een boek te lezen in plaats vanaf een scherm. We droegen onze Lonely Planet altijd met ons mee in onze daypack.
  4. Regel je eerste nacht in een hotel in de buurt. Dit bespaart veel gedoe wanneer je op de luchthaven aankomt, vooral ’s avonds laat zoals bij ons in Jamaica. Boek niet alle accommodaties van tevoren, tenzij je echt ergens wilt verblijven of als het land niet echt “backpack vriendelijk” is. Als je gaat backpacken in Jamaica heeft het eiland niet een enorme keuze aan goedkope accommodaties. Ik denk vanwege het feit dat Jamaica nog niet echt een populair land is om te backpacken. Wij hebben hier dan wel onze accommodaties van tevoren geboekt.
  5. Neem niet teveel spullen mee als je van tevoren weet dat je veel je backpack zal dragen, vooral niet te veel kleding en schoenen. Nu wogen onze backpacks samen 30 kilo, maar dit kon zeker worden teruggebracht tot 20 a 25 kilo en misschien nog wel minder. Een 50 liter backpack was meer dan genoeg voor onze reis in Jamaica. Kies een kleinere backpack als je weet dat je veel moet lopen. Als je een kampeervakantie kiest, neem je veel spullen mee, dan heb je natuurlijk meer ruimte nodig.
  6. Huur een auto (of scooter). Natuurlijk hangt dit ook van je bestemming af. Wat zijn de wegcondities en hoe is het openbaar vervoer daar georganiseerd? In Jamaica was een auto huren achteraf prima te doen. Natuurlijk kun je ook reizen met de route taxi, maar je moet veel onderhandelen over prijzen en we vonden dat op ten duur erg vermoeiend.
  7. Neem de tijd op plaats van verblijf, dit resulteert in minder reisdagen en meer ontspanning.
  8. Je moet niet alles van een land in 1 keer willen zien, onthoud dat, je bent op vakantie!
Seven Mile Beach, Negril, Jamaica • errer.nl
Seven Mile Beach, Negril
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email
Jamaica bezocht in februari 2019
@errer.travel
klik om te vergroten, meer foto's en om onze opmerkingen te lezen