gevulde pitabroodjes met spruitjes en nepgehakt

gevulde pitabroodjes met spruitjes en nepgehakt

Deze heerlijke gevulde pitabroodjes met een kruim van spruitjes en plantaardig gehakt zijn enorm gezond. Heb je de plantaardige burgers van de AH wel eens geprobeerd? Dat moet je echt eens doen, want die zijn echt lekker! Uiteraard kun je ze als burger op een broodje eten, maar in dit recept verkruimel ik het gehakt en verwerk het in een vulling voor de pitabroodjes. Sowieso is plantaardig gehakt heel handig om te verwerken in een spaghetti, lasagne of een vegan quiche.

Wellicht vind je het raar om de spruitjes te vermalen en dit samen met het nepgehakt in een pitabroodje te stoppen, maar het is echt heel lekker. De vulling breng ik heel gemakkelijk op smaak met sambal, ui en knoflook en de pitabroodjes besmeer ik met een zelfgemaakte paprika dip.

Het zijn hele gezonde pitabroodjes geworden en dat zou je zeker niet zeggen als je de broodjes eet. De pita’s behoren echt tot comfort food en wie zou daaraan denken bij het eten van spruitjes. Indien je kinderen hebt is dit een handige manier om groente te verbergen. Daarnaast is het een feestje om met je handen deze gezonde pitabroodjes op te smikkelen!

Ingrediënten gevulde pitabroodjes

Gezonde pitabroodjes

  • 600 gram spruitjes, geschild
  • vegan plantaardige burgers AH
  • sambal naar smaak toevoegen, ik voeg 1 theelepel toe
  • 2 tenen knoflook
  • ui, gesnipperd
  • cherrytomaatjes

Paprika sausje

  • 2 eetlepels hummus
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 2 geroosterde paprika’s
Gevulde pitabroodjes met spruitjes en nepgehakt • errer.nl
gezonde pitabroodjes met spruitjes en plantaardig vlees

Bereiding gevulde pitabroodjes

  1. Maak de volkoren gezonde pitabroodjes, zie hier het recept. Je kunt natuurlijk ook kant en klare broodjes kopen, maar dat is wel minder lekker.
  2. Verwijder het kontje en de buitenste blaadjes van de spruiten en kook ze 6 minuten. Giet af en laat de deksel even op de pan, zodat de spruitjes iets door garen.
  3. Bereid het paprikasausje door de ingrediënten in de keukenmachine te doen. Maal dit vervolgens tot een fijne dipsaus en doe dit in een kommetje. Maak de keukenmachine vervolgens schoon.
  4. Scheur de AH plantaardige burgers in stukken en doe in de keukenmachine. Voeg de gekookte spruitjes en de sambal naar smaak toe en pers dan de knoflooktenen uit. Maal het tot een grof mengsel en bak dit samen met de gesnipperde ui in een koekenpan voor ongeveer 8 minuutjes op middelhoog vuur.
  5. Neem een scherp mes en zet de punt van het mes in het broodje en snij het pitabroodje voorzichtig open. Besmeer deze met het paprika sausje en vul ze dan met het spruitjesgehakt kruim. Garneer de gevulde pitabroodjes met cherrytomaatjes en ijsbergsla.

Tips voor gezonde pitabroodjes

  • Wij hebben sambal en knoflook toegevoegd, maar je kunt vanzelfsprekend zelf variëren in kruiden en specerijen. 
  • Ook lekker om een tortilla wrap te vullen met dit spruitjes kruim.
  • Beleg de gevulde pita broodjes verder met jouw favorieten, zoals plantaardige kaas, sla, avocado, augurk.
Gevulde pitabroodjes met spruitjes en nepgehakt • errer.nl
gevulde pitabroodjes met spruitjes en nepgehakt
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email
@errer.travel
klik om te vergroten, meer foto's en om onze opmerkingen te lezen
Lees onze reisverhalen