pitabroodjes volkoren recept

pitabroodjes volkoren recept

Dit is een recept voor gezonde pitabroodjes gemaakt met bio spelt volkorenmeel en lijnzaadmeel. Veel lekkerder dan kant en klare pita’s die je in de supermarkt koopt. En we voegen geen zout toe aan de pita’s. Pitabroodjes worden ook wel shoarmabroodjes genoemd, maar dierlijk shoarma eten wij niet. Overigens is de vegetarische shoarma van Vivera echt een goede vervanger, die shoarma is echt heel goed gekruid en enorm lekker. We vinden de plantaardige shoarma zelfs veel lekkerder dan shoarma gemaakt van dier. Volgens mij komt dit doordat het minder vet is.

Het maken van deze pitabroodjes is zo gepiept. Naast lijnzaadmeel en volkorenmeel voeg je gist, water en olijfolie toe. Ik wil zo min mogelijk gist toevoegen aan onze recepten. Vandaar dat ik heb geprobeerd om dit ook te minimaliseren in de pita’s. Je moet het deeg wel even goed kneden, dit is belangrijk voor de rijzing.

Meestal zijn pitabroodjes gemaakt van bloem, maar dit is natuurlijk niet zo voedzaam. Waarom zou je niet gewoon vezelrijke ingrediënten gebruiken? Je kunt ze uiteraard ook helemaal van volkorenmeel maken, maar wij hebben er ook nog lijnzaadmeel aan toegevoegd. Lijnzaadmeel kun je meestal gewoon bij de supermarkt kopen, bijvoorbeeld bij de Albert Heijn.

Wij zijn echt dol op deze pitabroodjes, want we kunnen ze vullen met van alles. Met koude ingrediënten zoals sla, komkommer, zongedroogde tomaat en hummus. Of met warme vullingen zoals vegetarische gyros of gemarineerde plantaardige kipstukjes. Erg lekker met zelfgemaakte knoflooksaus. De mogelijkheden zijn eindeloos om een lekker pitabroodje te vullen.

Ingrediënten pitabroodjes

  • 260 gram bio spelt volkorenmeel
  • 150 gram lijnzaadmeel 
  • 5 gram instant droge gist
  • eetlepel olijfolie
Volkoren en lijnzaadmeel • errer.nl
volkorenmeel en lijnzaadmeel

Bereiding pitabroodjes

  1. Pak een kom en los het gist op in het lauwwarme water.
  2. Doe het volkorenmeel bij het lijnzaadmeel en roer door elkaar. Voeg het gist/watermengsel en de olijfolie toe. Kneed dan 15 minuten.
  3. Verdeel in 6 gelijke ballen, je kunt dit desnoods afwegen, maar ik doe dit op gevoel.
  4. Bestuif een beetje meel op een bakplaat bedekt met bakpapier. Maak van de ballen gelijkmatige ronde plakken met een doorsnede van ongeveer 13 cm en leg op de bakplaat.
  5. Laat de pitabroodjes minimaal een uur rijzen onder een iets vochtige theedoek op een warme plek waar het niet tocht.
  6. Verwarm de oven voor op 230 graden en bak de broodjes ongeveer 15 minuten, totdat ze iets bruin worden.
  7. Zet de oven uit, haal de pitabroodjes eruit en laat even afkoelen op een rooster. Snij de pita’s in zodat er een ‘zakje’ ontstaat, waardoor je de pitabroodjes kan vullen.

Tips voor de shoarmabroodjes

  • Als het deeg plakkerig is voeg je iets volkorenmeel toe totdat het niet meer plakt. Warm weer heeft invloed op het maken van deeg en dan kan het deeg iets ‘’natter’’ uitpakken, voeg dan op gevoel meel toe.
  • Je kunt ook kruiden toevoegen aan het deeg, zoals tijm en oregano. Zo voeg je een Italiaanse smaak toe aan de pitabroodjes.
Shoarmabroodjes • errer.nl
pitabroodjes volkoren recept
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email
@errer.travel
klik om te vergroten, meer foto's en om onze opmerkingen te lezen
Lees onze reisverhalen