Lees ons artikel

Jamaica rondreizen in 2 weken + 7 reistips

woensdag 29 mei, 2019 - door errer backdrops

Het is alweer en tijd geleden dat we een reis gemaakt hebben met het vliegtuig. En Jamaica rondreizen lijkt ons een leuk idee, want we houden van reggae en een laidback sfeer. De zon, het eilandgevoel, vriendelijke mensen en groene jungle spreken ons natuurlijk zeer aan.

Helaas zat er voor ons de laatste jaren geen verre vakantie in vanwege ons eigen bedrijf. In 2011 was onze laatste verre reis naar Mauritius. Voor een stage tijdens het AMFI verbleven we hier een half jaar, een tijd om nooit te vergeten.

Ik ga beschrijven over het backpacken in Jamaica zelf, niet over de plaatsen die we bezocht hebben en de dingen die we gezien hebben. Daarvoor verwijs ik je naar andere blogs over Jamaica zoals Treasure Beach, Port Antonio and Ocho Rios.

Wat we nodig hadden was een strandvakantie! Eerst konden we niet kiezen welk land we wilden ontdekken, omdat onze bucketlijst oneindig is. Maar Jamaica is het uiteindelijk geworden.

Jamaica is zoveel meer dan marihuana, reggae en rum. Het eiland heeft fantastische stranden, het is bergachtig en het noordelijke deel van het eiland is mooi groen. En ondanks het feit dat er geruchten zijn dat Jamaica onveilig zou zijn, hebben we ons nooit een moment onveilig gevoeld, integendeel. Iedereen is super vriendelijk en behulpzaam.

Feiten over Jamaica:

• Locatie: ten zuiden van Cuba
  • Inwoners: bijna 3 miljoen
  • Taal: Engels
  • Valuta: Jamaicaanse dollar en Amerikaanse dollar
  • Grootte: meer dan een kwart van Nederland; 235 kilometer lang en de breedte varieert van 35 tot 82 kilometer
Relaxen tijdens de rondreis in Jamaica

Voorbereiding rondreizen Jamaica

Toen we besloten om naar Jamaica te gaan, begon de voorbereiding. Dit betekent voor iedereen iets anders. Ik ben degene die als een gek informatie gaat verzamelen en reiservaringen van anderen gaat lezen. Uitzoeken welke plaatsen we moeten bezoeken, hotels waar we moeten slapen, restaurants waar we lekker kunnen eten, wat de mooiste stranden zijn.

Remco bereidt zich minder voor. Ja, het boeken van een ticket en het verlengen van het paspoort gaat goed, maar ik neem vaak het voortouw. Dat maakt niet uit, want het plannen en verzamelen van informatie hoort bij mij en dat is zeker niet alleen het geval bij reizen.

Praatje met de locals in Negril, Jamaica

Hoe Jamaica rondreizen?

Hoe willen we Jamaica rondreizen in 2 weken? Eén ding weten we zeker; we willen niet twee weken lang op dezelfde plek verblijven en ook niet in een groot resort. We hebben een ontspannende vakantie nodig om bij te tanken, maar we willen ook veel van Jamaica zien en dan is een rondreis het meest geschikt.

Je kunt natuurlijk een hotel kiezen en vanaf daar dagtochten maken, maar het is bijna onmogelijk om het hele eiland vanaf één locatie te zien vanwege de afstanden. Dus besluiten we te gaan rondreizen in Jamaica.

Voor deze vakantie zoeken we eigenlijk een balans tussen ” een relax vakantie waarbij je voornamelijk op het strand ligt en backpacken met een klein budget. Hieruit volgt eigenlijk een rondreis waarbij je toch in mooie kleinschalige hotels verblijft met enig comfort.

Ons vervoer in Jamaica

Op basis van onderzoek op het internet en de Lonely Planet besluiten we om op 5 plaatsen op het eiland te verblijven (naast onze eerste nacht in Montego Bay), variërend van 2 tot 4 dagen.

Normaal gesproken huren we altijd een auto, maar, maar deze keer besluiten we dat niet te doen. Dit komt eigenlijk door het lezen van horrorverhalen over slechte wegen en Jamaicanen die als gekken rijden, vaak onder genot van een joint. Daarnaast zou backpacken in Jamaica met het openbaar vervoer goed te doen moeten zijn.

Route taxi vanaf Montego Bay, Jamaica

Minder spullen is minder dragen

Na een vlucht van bijna 14 uur (met een tussenstop in Punta Cana, normaal gesproken is het ongeveer 9 uur vliegen naar Jamaica vanuit Amsterdam) zijn we uitgeput en willen we meteen naar ons hotel. Hoewel we weten dat een taxichauffeur ons enorm zou afzetten, maken we ons er op dat moment niet druk om.

Voor 15 USD brengt hij ons van Sangster Airort in Montego Bay naar ons hotel Toby’s Resort in Montego Bay, 2 kilometer vanaf het vliegveld. Nog geen 10 minuten rijden. We gaan rechtstreeks naar bed en besluiten de volgende dag spullen achter te laten in het hotel, omdat we ons nu al realiseren dat onze rugzakken veel te zwaar zijn.

Op Schiphol zagen we dat ze samen 30 kilo wogen. Voor onze rondreis hebben we niet langer dikke winterkleding nodig die we in het vliegtuig hebben gedragen en zo zijn er nog meer dingen die achter kunnen blijven.

Ons plan is om de spullen na het rondreizen op Jamaica weer op te halen zodra we weer terug zouden vliegen. Toby’s zit dichtbij de luchthaven dus dat is prima. Een goede beslissing, want dit scheelt een hoop gesjouw.

Montego Bay tijdens rondreizen in Jamaica

Jamaica rondreizen met het openbaar vervoer

Nadat we hebben uitgecheckt bij Toby’s reizen we direct door naar Ocho Rios, onze volgende bestemming, want je kunt Montego Bay zeker overslaan. Hoe zouden we gaan rondreizen door Jamaica?

Eenmaal op straat zien we het tropische Jamaica bij daglicht en de taxichauffeurs bieden ons direct een ritje aan. Er zijn twee soorten taxi’s; de “normale” dure en de goedkopere route taxi’s die de lokale bevolking gebruikt.

De meeste route taxi’s zijn witte stationwagens, vol met deuken en gemarkeerd met rode kentekenplaten. Ook moeten ze ‘route taxi’ op het raam hebben staan. Neem geen taxi zonder het rode kenteken, want deze zijn echt een stuk duurder.

Route taxi’s en de naam zegt het al, rijden op vaste routes en pikken onderweg zoveel mogelijk mensen op. Ze zijn normaal gesproken erg goedkoop, maar onze ervaring is soms anders.

Taxichauffeurs toeteren constant in de hoop dat je er één nodig hebt. Je kunt ze ten aller tijden staande houden en je vertelt de bestuurder waar je wilt uitstappen.

Ander vervoer voor je rondreis door Jamaica

We hebben ook meerdere keren gereisd met een minibus, zij hebben ook een rood kenteken. Minibussen rijden niet op vaste tijden, maar verlaten hun vertrekpunt pas als ze stampvol zijn.

Verwacht geen comfort als je tijdens je rit met een route taxi of minibus reist, omdat je erin wordt gestapeld. Wees niet verrast wanneer je bijna op schoot moet zitten bij iemand.

Maar het is absoluut een interessante rit; luide muziek, chaotisch, kletsen met locals, je bevindt je midden in het dagelijkse Jamaicaanse leven. Hoe lokaal kun je gaan? Zelf zagen we overigens nauwelijks toeristen reizen met de route taxi.

Grote bussen zijn er weinig in Jamaica. De Jamaicaanse bevolking doet bijna alles met de taxi. Er zijn vrijwel geen fiets- en voetpaden langs de weg. Af en toe zie je een fietser, maar het is eigenlijk levensgevaarlijk.

Normaal houden we van de vrijheid van wandelen en fietsen, maar dat was niet echt mogelijk in Jamaica. We hebben veel gelopen, maar de wegen hebben veel bochten en lopen op straat, vooral als het donker is, komt niet zonder gevaar. Daarbij rijden de Jamaicanen soms als idioten.

Wandeling door, Jamaica
Wandeling door Negril, Jamaica

Onze ervaring met de route taxi

Van Montego Bay naar Ochi is het zo’n 92 km. Dat lijkt misschien kort, maar het kost je meer dan anderhalf uur met de auto.

We besluiten een route taxi te nemen en hij vraagt 12.000 Jamaicaanse dollars, wat neerkomt op ongeveer 85 euro. Je zult denken dat het veel geld is, maar bij het vragen aan andere taxi’s was dit echt het bedrag dat “normaal” was. We weten nu dat het veel te veel was. Eenmaal terug in Nederland horen we van andere reizigers dat ze maar € 5, – betaalden voor z’n zelfde rit qua afstand! Pardon?

Maar we besluiten om in de taxi te stappen en hij brengt ons naar Sunrise Villa Guest House in St. Mary, ongeveer 7 kilometer van Ocho Rios. We stappen uit, betalen de taxichauffeur en proberen naar binnen te gaan, maar er is niemand thuis. Na een telefoontje met Dwayne, de eigenaar, kunnen we via een achterdeur naar binnen.

Het is gewoon Dwayne’s huis en slapen dus bij hem thuis, zo blijkt. Even later ontmoeten we 2 andere Amerikaanse reizigers die daar ook de nacht doorbrengen.

Knutsford bus

Tijdens die avond drinken we met de Amerikanen enkele Red Stripes en vertellen ze over de Knutsford Express, een luxe bus met airconditioning en toilet die van stad naar stad rijdt. Je kunt online tickets reserveren en betalen.

Het blijkt zoveel goedkoper te zijn dan de route taxi, dus we zijn erg blij met deze info. De prijzen voor een rit liggen ongeveer rond de 35 USD voor 2 personen. Meteen checken we de website gecheckt en boeken we tickets voor naar onze volgende bestemming Port Antonio. Jamaica rondreizen doen we vanaf hier met de Knutsford naar de volgende steden: Port Antonio, Kingston, Treasure Beach, Negril en als laatste weer terug naar Montego Bay.

De route taxi is ideaal als je korte ritten maakt, de lange ritten zijn voor ons veel te duur. Tenminste, zo duur zou het niet moeten zijn maar voor de toeristen rekenen ze enorm hoge prijzen. In het begin weet je niet wat de “normale” prijzen zijn voor route taxi’s, maar na een paar dagen ben je bekend met de lokale prijzen. De korte ritten, ongeveer 5 tot 15 minuten, kosten je normaal gesproken een paar dollar.

In Ocho Rios probeerde een jonge Jamaicaan ons enorm af te zetten door ons 25 USD te vragen voor een rit naar het centrum. Normaal gesproken kost dit een paar dollar, het is namelijk een rit van slechts 10 minuten.

Als je niet bekend bent met de tarieven, en je pech hebt met de chauffeurs ben je ontzettend veel geld kwijt aan het rondreizen in Jamaica. Soms vonden we het zeer vermoeiend en erg onvriendelijk als mensen je weer veel te veel wilden laten betalen. Eenmaal terug thuis, zijn we hier nog steeds over in de war.

Ontdekken Treasure Beach, Jamaica

Teveel tijd kwijt aan rondreizen in Jamaica

Wat ons enorm tegen is gevallen tijdens het rondreizen in Jamaica waren de vele reismomenten. In 2 weken vakantie waren er 6 reisdagen van minstens een halve dag. Als je Jamaica gaat bezoeken, zou ik adviseren om voor 3 of 4 hotels te kiezen in plaats van 6.

Ook betreuren we achteraf dat we geen auto hebben gehuurd. Alleen dan ben je compleet onafhankelijk en kun je gaan en staan waar je wilt. Het geeft vrijheid en meer tijd om activiteiten te doen.

De wegcondities zijn soms slecht en hobbelig, maar het is zeker wel te doen. Natuurlijk moet je oppassen. Mensen dragen vaak geen veiligheidsgordel en rijden soms als een gek. En je kunt beter de grote steden als Kingston vermijden. Zelf slaan we steden sowieso vaak over en zoeken liever de natuur en de kust op.

Tijdens onze reis waren we afhankelijk van de Knutsford bus en de route taxi en moesten we vaak wachten. Begrijp me niet verkeerd, voor andere mensen die met het openbaar vervoer willen reizen is het misschien prima, maar voor ons was het een tegenvaller.

Afgezien daarvan waren de langere ritten vrij duur om met de route taxi af te leggen. Dit komt voornamelijk omdat ze veel te hoge prijzen vragen. Hierdoor hebben we bepaalde activiteiten overgeslagen die we wel graag hadden willen doen en dat is erg jammer. Maar op een gegeven moment ben je het beu om constant te onderhandelen over prijzen en afgezet te worden.

Daarbij moet je ook accepteren dat je niet alles binnen 2 weken kunt zien en dat moet je ook niet willen. Gevaar is dat het dan ‘een must’ wordt. Doe dat niet, je bent tenslotte op vakantie om te genieten en te ontspannen.

7 reistips backpacken Jamaica

1. Zorg voor een comfortabele backpack en rugzak voor je reis. Onze tassen hebben we gekocht op Marktplaats. Tweedehands kopen is duurzaam en is verder goed voor je portemonnee. Voor minder geld, heb je bovendien betere kwaliteit. Remco heeft een Lowe Alpine, Cerro Torro 65 + 15 en ik heb een Lowe Alpine, Diran 55 + 15. De rugzak is van The North Face.
  2. Maak een checklist van wat je mee wilt nemen, essentieel voor chaotische reizigers. Gebruik de lijst telkens als je weer op reis gaat.
  3. Bereid je reis voor, maar niet teveel. Noteer in een boekje wat je graag wilt zien. Verzamel informatie op Internet en in reisboeken. Wij hadden de Lonely Planet altijd bij ons in de rugzak.
  4. Boek voor je eerste nacht een hotel dichtbij het vliegveld. Het voorkomt gedoe wanneer je op de luchthaven aankomt, vooral als dit laat in de avond is. Boek niet alle accommodaties van tevoren, tenzij je weet dat een land niet heel backpack vriendelijk is. Jamaica heeft niet veel keus aan goedkope accommodaties.
  5. Neem niet teveel spullen mee als je van tevoren weet dat je veel je backpack zal dragen. Onze backpacks wogen samen 30 kilo, maar dat kan zeker teruggebracht worden naar 20 a 25 kilo en misschien nog wel minder. Kies voor een kleine backpack als je een avontuurlijke reiziger bent. Vanzelfsprekend heb je meer ruimte nodig als je gaat kamperen bijvoorbeeld.
  6. Huur een auto. Dit hangt af van je bestemming. Wat zijn de wegcondities en hoe is het openbaar vervoer georganiseerd? In Jamaica hebben we constant moeten onderhandelen bij het aanhouden van een route taxi en dat is enorm vermoeiend.
  7. Neem de tijd op de plaats van verblijf, dit resulteert in minder reisdagen en meer ontspanning.