Treasure Beach, Jamaica – Relaxte sfeer en lekker eten

Hippie – Artistiek – Trendy – Winderig – Slechte wegen – Rasta’s – Heerlijk eten – Veel restaurants en bars – Ontspannen sfeer – Vriendelijke mensen – Duurzaamheid – Droge lucht / gebied – Minder groen – Platteland – Sterke gemeenschap – Geel zandstrand – Niet toeristisch – Geen drukte – Relaxte levensstijl – Vissersdorp – Het echte Jamaica

Treasure Beach

Treasure Beach is de verzamelnaam voor vier baaien; Billy’s Bay, Frenchman’s Bay, Calabash Bay en Great Bay. De zee bij Treasure Beach kan ruw zijn en de kleur is groener in plaats van blauw. Een kunstzinnige plek, vriendelijke mensen, geen irritante strandverkopers op enkele marihuana verkopers na, veel vissersboten, geen exclusieve grootschalige resorts en een lokale gemeenschap die duurzaamheid bevordert. Een openbaar strand zonder toegangsprijzen. Hier kun je het echte Jamaica leven ervaren!

Onze reis naar Treasure Beach

Na nog een heerlijk gezond ontbijt van omelet met vers fruit bereid door Betty van Orchid Cottage in Kingston brengt ze ons naar de bus. Ze geeft ons ook heel lief een doosje met fruit mee voor onderweg, die we vergeten zijn op het busstation (we weten het, dom!). Hopelijk heeft iemand anders ervan genoten.

De Knutsford vertrekt om 08:30 uur van Kingston naar Gutters (met een korte stop in Mandeville). Vanuit Gutters nemen we een route taxi naar Treasure Beach. Waarschijnlijk is het beter om verder te reizen naar Black River (Luana) en vanaf daar een taxi te nemen naar Treasure Beach, want vanaf daar is het korter, ongeveer 45 minuten rijden en het is goedkoper.

The Knutsford heeft geen bushalte in Treasure Beach. Waarom niet vragen we ons af? Het gebied is echt in opkomst en toeristen zullen deze mooie gezellige baaien in de nabije toekomst ook zeker meer gaan bezoeken. Misschien is het maar goed dat op dit moment Treasure Beach minder gemakkelijk toegankelijk is.

Rond 11:20 komen we aan in Gutters, een klein slapend dorp. We waren nog maar nauwelijks bij de bushalte afgezet, strekten onze benen en er werd meteen een route-taxi aangeboden. Voor 50 USD bracht hij ons naar onze accommodatie in Treasure Beach brengen. Nu weten we dat hij te veel vroeg. Na ruim een uur rijden komen we aan in Treasure Beach. Ik denk dat de snelheid niet meer dan 20 km per uur was. De wegen zijn erg hobbelig, hebben veel gaten en er zijn veel haarspeldbochten. En als je echt pech hebt, rijdt er een grote vrachtwagen voor je.

Drew's Escape

We keken erg uit naar Treasure Beach en het geboekte verblijf ‘Drew’s Escape’. Een door hem zelfgebouwd houten eco-huisje zeer dicht bij het strand, een droombestemming volgens de foto’s op Airbnb. In totaal zouden we drie dagen in Treasure Beach verblijven.

Eenmaal daar aangekomen kon de taxichauffeur het in eerste instantie niet vinden, maar dat is natuurlijk ‘No Problem’ in Jamaica. Vraag het! En er is altijd wel iemand die iemand kent die iemand kent… Uiteindelijk hebben een groep vriendelijke Jamaicanen, waaronder enkele mensen die naar de kerk gingen en een rasta op de fiets die Andrew de eigenaar kent, ons de weg gewezen.

En ja hoor! De beschrijving van het huisje was boven alle verwachtingen. Helemaal terug naar basic en heel romantisch. Een houten huisje met een grote veranda, hangmat, buitendouche, kingsize bed met klamboe die echt nodig was en een kleine koelkast wat natuurlijk erg handig is met dit klimaat. Veel vogels omringden het eco-huisje dat door Andrew zelf is gebouwd. Hij heeft alleen maar natuurlijke materialen gebruikt en de cottage heeft geweldige details en past helemaal in de natuur.

Andrew is een erg vriendelijke relaxte man met prachtige dreadlocks. We hebben gemerkt dat er in Treasure Beach meer Rasta’s zijn of zal ik zeggen mensen met dreadlocks, omdat niet elke Jamaicaan die dreads heeft ook een Rasta is. In ieder geval was het opmerkelijk dat er in Treasure Beach meer dreads waren dan in de rest van Jamaica. Eigenlijk beschouwt slechts minder dan één procent van de 2,7 miljoen inwoners in Jamaica zichzelf als Rastafari. Wanneer je in Jamaica reist, verwacht je natuurlijk veel Rasta’s te zien, maar niets is minder waar.

Buitendouche Drew's Escape, Treasure Beach • errer.nl
Binnen bij Drews Escape, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Drew's Escape, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Video afspelen

Luie tropische levensstijl

Na aankomst bij Drew’s Escape in Treasure Beach leggen we onze spullen in het huisje en gaan we de omgeving verkennen. De lucht in Treasure Beach is veel droger en het gebied is een stuk minder groen dan de rest van het eiland, vooral in vergelijking met Port Antonio. Onze eerste indruk van dit vissersdorp voelde echt goed; een ontspannen relaxte sfeer, een soort hippiesfeer op het platteland. Gelukkig zijn hier wel veel restaurants en bars om uit te kiezen, die soms elders met name buiten de grote steden op Jamaica moeilijk te vinden waren.

Nog steeds begrijpen we niet waarom de Knutsford bus niet stopt in Treasure Beach, omdat de plek echt geweldig vertoeven is! Totoaal niet druk en hier en daar zie enkele toeristen lopen of mensen die er zijn gaan wonen. Overigens zagen we sowieso geen stromen toeristen in Jamaica. Alleen in Montego Bay en met name in Negril en Ocho Rios zie je meer toeristen. We begrijpen niet dat mensen het eiland niet meer verkennen. Zou het dan toch de onveiligheid zijn wat men tegenhoudt. En we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld in heel Jamaica.

We besluiten te ontspannen en dichtbij Drew’s Escape te blijven. We willen geen taxi nemen tijdens ons verblijf hier in Treasure Beach, want deze reis hebben we al veel in de auto en bus gezeten. Ons doel was om veel lokaal eten te proeven en te relaxen op het strand!

Genieten van lokaal eten

We aten een heerlijke te grote pizza en bestelden een Pina Colada en een Red Stripe bij Jack Sprat in Treasure Beach. Ga daar echt heen, want het is een prachtige locatie aan zee om rond te hangen en te zwemmen. Met een bohemien interieur en filmposters aan de muur, rumbar, geweldige reggae muziek kun je hier elke avond naartoe! Heerlijke verse zeevruchten en als je wilt, leggen ze kreeft op je pizza. Een pizza kost ongeveer € 13, – wat echt betaalbaar is.
Pizza bij Jack Sprat, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Red Stripe bij Jack Sprat, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Jack Sprat, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl

Smurfs café

De sfeer in Treasure Beach vonden we echt het leukst. Iedereen is erg vriendelijk en zegt elkaar gedag. De nacht doorbrengen in het zelfgemaakte eco-huisje van Drew’s Escape was echt ongelooflijk. We konden de golven van de zee horen en de vogels maken je ’s ochtends fluitend wakker.

In de ochtend gaan we naar Smurfs Café, omdat iedereen zegt dat dit de plek is om lekker te ontbijten in Treasure Beach. Een paar gezellige dames maken voor je de beste ackee, omelet, pannenkoeken en Blue Mountain koffie voor een prima prijs klaar en ondertussen chill je op het terras. Het is alsof je je oma bezoekt. Allerlei soorten servies met allerlei advertenties erop, alsof ze het allemaal ergens gratis hebben gekregen en bij elkaar hebben verzameld. Koffie wordt geserveerd in grote mokken, waar zie je die tegenwoordig? Sabine bestelde bananenpannenkoeken met fruitsalade en Remco een omelet met kaas en toast. Alles bij elkaar ongeveer € 15, – en dus zeer betaalbaar. We vonden Smurfs Café erg leuk en gezellig met een relaxte ongedwongen sfeer.

Smurfs Cafe, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Jamaicaans fruit • errer.nl

Eggy's bar

Na het ontbijt struinen we in de straatjes en lopen we enkele winkeltjes in en uit en slenteren langs de kust. We lunchen bij Eggy’s aan het strand. We bestelde een Red Stripe en Sabine nam kokosrijst met bonen en groenten. Remco bestelde garnalen met kokosrijst en bonen. Kokosrijst met bruine bonen is een typisch bijgerecht in Jamaica. Kijk hier voor het recept. Het is een heel eenvoudig gerecht, maar heerlijk gekruid. Wel was het vrij duur om bij Eggy’s Bar te eten, we betaalden 5300 JD, wat ongeveer neerkomt op € 40, -. Zou goed kunnen dat dit weer een speciale toeristenprijs was.

Jake's hotel

Ondanks het feit dat Treasure Beach vrij onbekend is voor toeristen, zijn er geweldige Airbnb’s, yogacentra’s en luxe kleinschalige hotels. Dankzij het beroemde Jake’s Hotel verkennen tegenwoordig meer toeristen Treasure Beach. Jake’s Hotel is een populaire hotspot met kleurrijke en kunstzinnige details en een cocktailbar gebouwd op een rots met een hippie sfeer. Het is niet goedkoop om hier te verblijven, maar je kunt zeker van deze goede vibe genieten door er gewoon een cocktail te drinken. De cocktails zijn heerlijk, we probeerden een pineapple punch en een Jake’s special rum punch, heerlijk! De cocktails worden geserveerd met rvs-rietjes, grote duim omhoog hiervoor! Prijs 1600 JD, ongeveer     € 11, – voor deze twee cocktails.
Cocktail Jak's hotel, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
Jake's car at the hotel, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl

Kim's Place

‘S Avonds zijn we gaan eten bij Kim’s Place, ongeveer 40 meter van Drew’s Escape. Ze serveren daar  ook weer veel Jamaicaans eten en deze plek is beroemd om zijn hamburgers. We bestelden Red Stripes met (zeer grote!) vegetarische burgers en als bijgerechten een salade, bammy en plantain. Terwijl we aan het eten waren speelde een groep rasta’s reggaemuziek uit de losse hand. Wat hadden we nog meer te wensen voor een perfect verblijf in Jamaica!
Kim's place, Treasure Beach, Jamaica • errer.nl
  • Activiteiten in Treasure Beach
  • Pelican Bar, we zijn daar niet geweest. We kregen de indruk dat het vrij toeristisch is
  • Wandeling langs de kustlijn in Treasure Beach. Deze is lang en makkelijk begaanbaar
  • Ga winkelen, er zijn enkele leuke kleine boetieks in Treasure Beach
  • Huur een fiets of ga wandelen om de omgeving te verkennen. Je ontmoet altijd vriendelijke mensen
  • Black river
  • YS watervallen
  • Slaap tips
  • Drews Escape, prachtig eco-huisje gebouwd door de eigenaar zelf, erg betaalbaar
  • Katamah
  • Jake’s Hotel
  • Eet tips
  • Eten, eten, eten en nog eens eten. Probeer hier zoveel mogelijk lokaal te eten!
  • Eet een ovenheerlijke pizza bij Jack Sprat
  • Drink een Red Stripe en bestel wat te eten in Eggy’s Bar aan het strand Frenchman’s Beach en geniet van de sfeer
  • Een ontbijt in het Smurfs Café mag zeker niet ontbreken. Mensen rijden hier speciaal naartoe!
  • Bestel een vegetarische burger bij Kim Place
  • Geniet van een cocktail in Jake’s Hotel
  • Koop vers fruit op straat
  • Om ook geld te besparen kun je in een lokale supermarkt bijvoorbeeld brood, jam en fruit kopen voor ontbijt of lunch
  • Koop wat Red Stripes en een fles rum in een kleine supermarkt
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email
Errer

Errer (uitgesproken als èrréé) komt uit het Frans en staat voor reizen, dwalen, zwerven. We willen een leven creëren dat reizen en werken combineert. De rug toe keren naar de sleur en de ‘9 tot 5’ mentaliteit. Herinneringen maken in plaats van dingen verzamelen. Een gezonde en duurzame manier van leven. Veganistisch eten is onderdeel van deze levensstijl. Nieuwsgierig? Probeer dan onze recepten en lees onze reisverhalen.

Klik op foto om onze feed te zien